m.twitter...
Search
Latest topics
Disclaimer
Information posted in this forum are entirely of the respective members' personal views. The views posted on this open online forum of contributors do not constitute a recommendation buy or sell. The site nor the connected parties will be responsible for the posts posted on the forum and will take best possible action to remove any unlawful or inappropriate posts.
All rights to articles of value authored by members posted on the forum belong to the respective authors. Re-using without the consent of the authors is prohibited. Due credit with links to original source should be given when quoting content from the forum.
This is an educational portal and not one that gives recommendations. Please obtain investment advises from a Registered Investment Advisor through a stock broker
Hambanthota Port
sashimaal- Top contributor
- Posts : 5785
Join date : 2014-02-28
- Post n°1
Hambanthota Port
m.twitter...
nihal123- Top contributor
- Posts : 6327
Join date : 2014-02-24
Age : 58
Location : Waga
- Post n°2
Re: Hambanthota Port
Ethical Trader- Top contributor
- Posts : 5568
Join date : 2014-02-28
- Post n°3
Re: Hambanthota Port
sashimaal- Top contributor
- Posts : 5785
Join date : 2014-02-28
- Post n°4
Re: Hambanthota Port
m.twitter.com/rangaba
කිත්සිරි ද සිල්වා- Top contributor
- Posts : 9679
Join date : 2014-02-23
Age : 66
Location : රජ්ගම
- Post n°5
Re: Hambanthota Port
nihal123- Top contributor
- Posts : 6327
Join date : 2014-02-24
Age : 58
Location : Waga
- Post n°6
Re: Hambanthota Port
කිත්සිරි ද සිල්වා wrote:අර ගලත් එක්කමද දන්නේ නැහැ චින්නු ගත්තේ ඒක ?
The Invisible- Posts : 3116
Join date : 2016-11-28
Age : 45
- Post n°7
Re: Hambanthota Port
කිත්සිරි ද සිල්වා wrote:අර ගලත් එක්කමද දන්නේ නැහැ චින්නු ගත්තේ ඒක ?
ඒකත් එක්කම තමයි ගත්තේ. ඒක කඩලා පෝට් සිටියට විකුණල ඒ සල්ලි වලින් තමයි වරායේ ලීස් එක ගෙවන්නේ. කොහොමද ටිකිරි මොළේ චීනගෙ........
CK- Active Member
- Posts : 1393
Join date : 2015-11-01
- Post n°9
Re: Hambanthota Port
Annual loan commitment is 9.1 billion. Who is going to pay it? Wht percentage has to pay by Sri lanka? If it high, what is the meaning of lease it 70 years for 1.12 billions ...
Pls explain because I don't have clear idea
sashimaal- Top contributor
- Posts : 5785
Join date : 2014-02-28
- Post n°10
Re: Hambanthota Port
CK wrote:Thank you sashi. Can someone explain about this deal in simple manner.
Annual loan commitment is 9.1 billion. Who is going to pay it? Wht percentage has to pay by Sri lanka? If it high, what is the meaning of lease it 70 years for 1.12 billions ...
Pls explain because I don't have clear idea
nihal123- Top contributor
- Posts : 6327
Join date : 2014-02-24
Age : 58
Location : Waga
- Post n°12
Re: Hambanthota Port
හම්බන්තොට වරායේ මෙහෙයුම් කටයුතු රාජ්ය - පෞද්ගලික හවුල්කාරිත්වයක් යටතේ වාණිජමය වශයෙන් ලාභදායී තත්ත්වයට පත් කිරීම අරමුණු කරගනිමින් ශ්රී ලංකා රජය විසින් China Merchants Port Holdings Company Ltd (CMPort) සමාගම සමඟ අනුග්රාහක ගිවිසුමකට එළඹීමට නියමිතය. මේ සඳහා මීට පෙර අමාත්ය මණ්ඩලය වෙත ඉදිරිපත් කරන ලද ගිවිසුම අදාළ සියලු පාර්ශ්ව විමසා ශ්රී ලංකා රජයට වඩා සාධනීය ලෙස නැවත සකස් කරනු ලැබ ඇත. යෝජිත නව අනුග්රාහක ගිවිසුම අනුව ශ්රී ලංකා රජය (ශ්රී ලංකා වරාය අධිකාරිය) රාජ්ය හවුල්කරු වශයෙන්ද අදාළ ආයෝජක සමාගම පෞද්ගලික හවුල්කරු වශයෙන්ද සම්බන්ධ සමාගම් 02ක් පහත දැක්වෙන පරිදි පිහිටුවීමට නියමිතය.
* Hambantota International Port Services Co.(Pvt) Ltd. - (HIPS) :
හම්බන්තොට වරායේ සේවාවන් හා පොදු පහසුකම් කළමනාකරණය සඳහා පිහිටුවනු ලබන අතර, එහි ප්රාග්ධනය ඇමරිකානු ඩොලර් මිලියන 606ක් වනු ඇත. මෙම සමාගමේ කොටස්වල 50.7%ක අයිතිය ශ්රී ලංකා වරාය අධිකාරියටද ඉතිරි 49.3%ක අයිතිය CMPort සමාගමටද හිමිවනු ඇත.
* Hambantota International Port Group (Pvt) Ltd - (HIPG):
වරායේ මෙහෙයුම් වත්කම් කළමනාකරණය, වැඩිදුර සංවර්ධන කටයුතු, එහි යටිතල පහසුකම් හා බහාලුම් මෙහෙයවීම අනෙකුත් මෙහෙයුම් වාණිජකරණය පිණිස පිහිටුවනු ලබන, ප්රාග්ධනය ඇමරිකානු ඩොලර් මිලියන 794ක් වන මෙම සමාගමේ කොටස් ප්රාග්ධනය දැනට කොළඹ වරායේ SAGT පර්යන්තයේ හා CICT පර්යන්තයේ මෙහෙයුම්වල කොටස් හිමිකම බෙදී ගොස් ඇති ආකාරය අනුවම ශ්රී ලංකා වරාය අධිකාරියට 15%ක්ද, CMPort සමාගමට 85%ක් ද වශයෙන් හිමි වනු ඇත.
ඒ අනුව, මුල් ගිවිසුමේ යෝජනා වූ සියයට 80:20 කොටස් බෙදී යාමේ පදනම වෙනුවට CMPort සමාගමට සියයට 69.55 ක් හා ශ්රී ලංකා වරාය අධිකාරියට සියයට 30.45 වශයෙන් සමස්ත ආයෝජනයෙහි කොටස් අයිතිය සංශෝධනය වනු ඇත.
යෝජිත ගිවිසුම යටතේ හම්බන්තොට වරාය සහ ඒ යටතේ වන ඉඩම්වල සින්නක්කර අයිතිය කිසිදු විටක ආයෝජක සමාගම වෙත පවරනු නොලබන අතර ශ්රී ලංකා රජය සමඟ හවුල්කාරිත්වයෙන් පිහිටුවනු ලබන ඉහත සමාගම් 02 වෙත බදු පදනම මත ලබා දෙනු ලැබේ. එකී සමාගම් දෙකේ කොටස් මිල දී ගැනීමට ශ්රී ලංකා වරාය අධිකාරියට පහත පරිදි ඉඩ සැලසෙනු ඇත.
ගිවිසුම බලාත්මක වන දිනයේ සිට වසර 70කට පසු:
CMPort සමාගම, එහි අනුබද්ධ පාර්ශ්ව හෝ හවුල්කරුවන් විසින් HIPS හා HIPG යන සමාගම්වල දරනු ලබන කොටස්, රජයේ තක්සේරුකරු සහ නිදහස් තක්සේරුකරුවකු විසින් තීරණය කරනු ලබන සාධාරණ වටිනාකමකට මිල දී ගැනීමට ශ්රී ලංකා වරාය අධිකාරියට අයිතිය ඇත.
ගිවිසුම බලාත්මක වන දිනයේ සිට වසර 80කට පසු:
HIPG සමාගමෙහි ශ්රී ලංකා වරාය අධිකාරිය සතු කොටස් අයිතිය සියයට 60ක් සහ HIPS සමාගමෙහි ශ්රී ලංකා වරාය අධිකාරිය සතු කොටස් අයිතිය සියයට 76.8ක් වන පරිදි, CMPort සමාගම, එහි අනුබද්ධ පාර්ශ්ව හෝ හවුල්කරුවන් විසින් එකී සමාගම්වල දරනු ලබන කොටස්, ඇමරිකානු ඩොලර් 01ක මුදලකට මිල දී ගැනීමට ශ්රී ලංකා වරාය අධිකාරියට අයිතිය ඇත.
ගිවිසුම බලාත්මක වන දිනයේ සිට වසර 99කට පසු:
CMPort සමාගම, එහි අනුබද්ධ පාර්ශ්ව හා හවුල්කරුවන් විසින් HIPS හා HIPG යන සමාගම්වල දරනු ලබන සියලුම කොටස් අයිතිය, CMPort ආයතනය විසින් ඇමරිකානු ඩොලර් 01ක මුදලකට ශ්රී ලංකා වරාය අධිකාරිය වෙත පවරා දිය යුතුය.
එමෙන්ම, යුදමය ක්රියාවන් සඳහා හම්බන්තොට වරාය භාවිත කිරීම වැළැක්වීම සඳහා අවශ්ය විධිවිධානද යෝජිත ගිවිසුමේ ඇතුළත්ව ඇති අතර, වරායේ ආරක්ෂාව සම්බන්ධයෙන් සම්පූර්ණ වගකීම හා අධිකාරිය ශ්රී ලංකා රජය සතු වේ.
ඒ අනුව, වරාය හා නාවික කටයුතු අමාත්ය මහින්ද සමරසිංහ මැතිතුමා ඉදිරිපත් කළ යෝජනාව සැලකිල්ලට ගනිමින්, යෝජිත අනුග්රාහක ගිවිසුම සම්බන්ධයෙන් උනන්දුවක් දක්වන පාර්ශ්වයන්ගේ අදහස් තවදුරටත් ලබාගැනීමටත්, එය පාර්ලිමේන්තුවේ සභාගත කර එහිදී ඉදිරිපත් වන යෝජනා ඇතොත් ඒ අනුව අවශ්ය පරිදි සංශෝධන සිදු කිරීමටත්, ඉන් අනතුරුව එය පිළිගැනීමට හා එයට අත්සන් තැබීමටත් අමාත්ය මණ්ඩලය විසින් අනුමැතිය දෙන ලදී.
Backstage- Top contributor
- Posts : 3803
Join date : 2014-02-24
- Post n°13
Re: Hambanthota Port
"Earnings from the Hambantota Port stake sale will feed into the central bank’s foreign-exchange reserves, which will help bolster investor confidence and encourage future portfolio inflows," Moody's said.
"Importantly, the sale will allow the government to set aside earnings to repay its upcoming debt maturities and reduce its external debt, a key constraint on Sri Lanka’s credit quality. "
External debt maturities in 2019-22 totalled 13.8 billion dollars.
Moody's said Sri Lanka’s balance-of-payments position remains vulnerable after foreign-currency reserves materially declined in late 2016 and early 2017.
"More recently, reserves have risen somewhat because of capital inflows from international sovereign bond issuance and syndicated loans," the rating agency said.
However other analysts who forecasted the BOP crisis before the rating agencies, say Sri Lanka's (and other soft pegged regimes) currency problems are related to credit and central bank credit (money printing).
Sri Lanka's bank credit is falling after rates were raised allowing the central bank to buy dollars, sterilize the rupee proceeds and lock in forex reserves by selling down its domestic asset stock (sterilized forex purchase).
Under a BOP crisis, a soft-pegged central bank will sterilize forex sales (print more money to inject rupees to replace liquidity mopped up through dollar sales), driving credit to unsustainable levels.
Ethical Trader- Top contributor
- Posts : 5568
Join date : 2014-02-28
- Post n°14
Re: Hambanthota Port
Rana- Top contributor
- Posts : 1786
Join date : 2015-12-16
- Post n°15
Re: Hambanthota Port
http://www.cmport.com.hk/EN/news/Detail.aspx?id=10007328
The Board of China Merchants Port Holdings Company Limited (“CMPort” or the “Company”, HKSE code: 0144) is pleased to announce that, on 25th July 2017, CMPort, Sri Lanka Ports Authority (“SLPA”), the Government of the Democratic Socialist Republic of Sri Lanka (“GOSL”), Hambantota International Port Group (Private) Limited ("HIPG") and Hambantota International Port Services Company (Private) Limited ("HIPS") have agreed on the terms of the Concession Agreement in relation to the development, management and operation of the Hambantota Port.
CMPort will agree to invest an amount of up to USD1,120.00 million (equivalent to approximately HKD8,736.00 million) into Hambantota Port and Hambantota port and marine-related activities, of which the total amount to be paid to SLPA for the acquisition of the 85% issued share capital of HIPG shall be USD973.658 million (equivalent to approximately HKD7,594.53 million) (and HIPG shall use a portion of such amount to acquire 58% issued share capital of HIPS) and the remaining USD146.342 million (equivalent to approximately HKD1,141.47 million) shall be deposited into a bank account in the name of the Company in Sri Lanka and will be utilised for such Hambantota port and marine-related activities as may be agreed with GOSL within one year from the final payment of capital injection in HIPG and the Company shall be entitled to repatriate any amounts in the bank account at the expiration of such one year period if no agreement has been reached with GOSL for the use of such funds.
Pursuant to the Concession Agreement, SLPA and GOSL will grant (i) to HIPG, the sole and exclusive right to develop, operate and manage the Hambantota Port and (ii) to HIPS, the sole and exclusive right to develop, operate and manage the Common User Facilities, for the operation of the Hambantota Port. The term of the Concession Agreement shall commence on the Concession Agreement Effective Date of 99 years. During the first 15 years from the Concession Agreement Effective Date, SLPA and GOSL shall ensure that there shall be no, and shall not obtain any fresh tenders, granting any right to any third party, or discuss, negotiate or entering into any arrangement or agreement with any third party in relation to the development of any port/terminal development directly in competition with the port services and activities carried out at the Hambantota Port within 100 km perimeter from the periphery of the Hambantota Port.
The Port of Hambantota is located on the Southern coast of Sri Lanka occupying a prime location within 10 nautical miles to the main shipping route from Asia to Europe and is also in a strategic position along the “Silk Road Economic Belt and the 21st Century Maritime Silk Road”. Hambantota Port is a comprehensive deep-water port, the Hambantota Port project is a project to develop a major industrial and service port with an attached industrial zone in the Port of Hambantota and it is currently expected that the project will comprise of three phases. With 10 berths in Phase 1 and 2, and quay length of up to 3,487 meters; the berths are specialized to handle containers, bulk cargos, general cargos, RO-RO cargos and liquid bulk. Water depth alongside the quay and navigation channel is -17 meters, which makes Hambantota Port a deep-water port capable of handling super-mega vessels. Hambantota Port has great potential for future expansion, with its hinterland covering the South Asian region, and as a maritime hub in the region.
CMPort has, in recent years, been actively exploring and, as and when deemed appropriate, capturing available opportunities overseas as the means to effectively add new growth drivers to its existing and sustainably growing ports business. Having already established a story of success in Port of Colombo through the development of the Colombo International Container Terminals Ltd., the addition of the Hambantota Port will provide the Company a platform to materialise synergies between the two major ports in Sri Lanka, unlocking the county’s potential to be a global maritime center.
About Hambantota
The Port of Hambantota is located at 6o07 North and 81o06 East at the Southern coast of Sri Lanka. The Hambantota Port project is a project to develop a major industrial and service port with an attached industrial zone in the Port of Hambantota and it is currently expected that the project will comprise of three phases. Phase 1 of the Hambantota Port was completed in December 2011 and has commenced operation since June 2012. Construction works for Phase 2 was completed in April 2015.
Future Prospects for Hambantota
China Merchants Group Limited, the Company’s parent company, has rich experience and resources in implementing the “Port + Park + City” Model (e.g. Shekou, Zhangzhou). The significant landmass of the project (approximately 11.5km2 port area) gives leeway for the Company to implement and capitalize on the said model to add substantial value to the port operations and development. Furthermore, the Company has also entered into a cooperation framework agreement with China Harbour to explore possible future cooperation and joint development and operation in relation to the Hambantota Port and the industrial park adjacent to the Hambantota Port. As at the terms and conditions for such cooperation is yet to be finalise, the Company will further disclose when such cooperation materialises.
Ethical Trader- Top contributor
- Posts : 5568
Join date : 2014-02-28
- Post n°16
Re: Hambanthota Port
malanp- Posts : 518
Join date : 2014-03-04
- Post n°17
Re: Hambanthota Port
Ethical Trader- Top contributor
- Posts : 5568
Join date : 2014-02-28
- Post n°18
Re: Hambanthota Port
malanp wrote:After few years Hambantota will be full of Chinese children..
Fri Jul 19, 2024 10:30 am by faithhharris
» CCS.N0000 ( Ceylon Cold Stores)
Wed Mar 20, 2024 11:31 am by Hawk Eye
» Sri Lanka plans to allow tourists from August, no mandatory quarantine
Wed Sep 13, 2023 12:16 pm by lauryfriese
» When Will It Be Safe To Invest In The Stock Market Again?
Wed Apr 19, 2023 6:41 am by කිත්සිරි ද සිල්වා
» Dividend Announcements
Wed Apr 12, 2023 5:41 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» MAINTENANCE NOTICE / නඩත්තු දැනුම්දීම
Thu Apr 06, 2023 3:18 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» ඩොලර් මිලියනයක මුදල් සම්මානයක් සහ “ෆීල්ඩ්ස් පදක්කම” පිළිගැනීම ප්රතික්ෂේප කළ ගණිතඥයා
Sun Apr 02, 2023 7:28 am by කිත්සිරි ද සිල්වා
» SEYB.N0000 (Seylan Bank PLC)
Thu Mar 30, 2023 9:25 am by yellow knife
» Here's what blind prophet Baba Vanga predicted for 2016 and beyond: It's not good
Thu Mar 30, 2023 9:25 am by HaeroMaero
» The Korean Way !
Wed Mar 29, 2023 7:09 am by කිත්සිරි ද සිල්වා
» In the Meantime Within Our Shores!
Mon Mar 27, 2023 5:51 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» What is Known as Dementia?
Fri Mar 24, 2023 10:09 am by කිත්සිරි ද සිල්වා
» SRI LANKA TELECOM PLC (SLTL.N0000)
Mon Mar 20, 2023 5:18 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» THE LANKA HOSPITALS CORPORATION PLC (LHCL.N0000)
Mon Mar 20, 2023 5:10 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» Equinox ( වසන්ත විෂුවය ) !
Mon Mar 20, 2023 4:28 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» COMB.N0000 (Commercial Bank of Ceylon PLC)
Sun Mar 19, 2023 4:11 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» REXP.N0000 (Richard Pieris Exports PLC)
Sun Mar 19, 2023 4:02 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» RICH.N0000 (Richard Pieris and Company PLC)
Sun Mar 19, 2023 3:53 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» Do You Have Computer Vision Syndrome?
Sat Mar 18, 2023 7:36 am by කිත්සිරි ද සිල්වා
» LAXAPANA BATTERIES PLC (LITE.N0000)
Thu Mar 16, 2023 11:23 am by කිත්සිරි ද සිල්වා
» What a Bank Run ?
Wed Mar 15, 2023 5:33 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» 104 Technical trading experiments by HUNTER
Wed Mar 15, 2023 4:27 pm by katesmith1304
» GLAS.N0000 (Piramal Glass Ceylon PLC)
Wed Mar 15, 2023 7:45 am by කිත්සිරි ද සිල්වා
» Cboe Volatility Index
Tue Mar 14, 2023 5:32 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» AHPL.N0000
Sun Mar 12, 2023 4:46 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» TJL.N0000 (Tee Jey Lanka PLC.)
Sun Mar 12, 2023 4:43 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» CTBL.N0000 ( CEYLON TEA BROKERS PLC)
Sun Mar 12, 2023 4:41 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» COMMERCIAL DEVELOPMENT COMPANY PLC (COMD. N.0000))
Fri Mar 10, 2023 4:43 pm by yellow knife
» Bitcoin and Cryptocurrency
Fri Mar 10, 2023 1:47 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» CSD.N0000 (Seylan Developments PLC)
Fri Mar 10, 2023 10:38 am by yellow knife
» PLC.N0000 (People's Leasing and Finance PLC)
Thu Mar 09, 2023 8:02 am by කිත්සිරි ද සිල්වා
» Bakery Products ?
Wed Mar 08, 2023 5:30 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» NTB.N0000 (Nations Trust Bank PLC)
Sun Mar 05, 2023 7:24 am by කිත්සිරි ද සිල්වා
» Going South
Sat Mar 04, 2023 10:47 am by කිත්සිරි ද සිල්වා
» When Seagulls Follow the Trawler
Thu Mar 02, 2023 10:22 am by කිත්සිරි ද සිල්වා
» Re-activating
Sat Feb 25, 2023 5:12 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» අපි තමයි හොඳටම කරේ !
Tue Feb 14, 2023 3:54 pm by ruwan326
» මේ අර් බුධය කිසිසේත්ම මා විසින් නිර්මාණය කල එකක් නොවේ
Tue Jan 03, 2023 6:43 pm by ruwan326
» SAMP.N0000 (Sampath Bank PLC)
Wed Nov 30, 2022 8:24 am by කිත්සිරි ද සිල්වා
» APLA.N0000 (ACL Plastics PLC)
Fri Nov 18, 2022 7:49 am by කිත්සිරි ද සිල්වා
» AVOID FALLING INTO ALLURING WEEKEND FAMILY PACKAGES.
Wed Nov 16, 2022 9:28 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» Banks, Finance & Insurance Sector Chart
Tue Nov 15, 2022 5:26 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» VPEL.N0000 (Vallibel Power Erathna PLC)
Sun Nov 13, 2022 12:15 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» DEADLY COCKTAIL OF ISLAND MENTALITY AND PARANOID PERSONALITY DISORDER MIX.
Mon Nov 07, 2022 6:36 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» WATA - Watawala
Sat Nov 05, 2022 8:44 am by කිත්සිරි ද සිල්වා
» KFP.N0000(Keels Food Products PLC)
Sat Nov 05, 2022 8:42 am by කිත්සිරි ද සිල්වා
» Capital Trust Broker in difficulty?
Fri Oct 21, 2022 5:25 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» IS PIRATING INTELLECTUAL PROPERTY A BOON OR BANE?
Thu Oct 20, 2022 10:13 am by කිත්සිරි ද සිල්වා
» What Industry Would You Choose to Focus?
Tue Oct 11, 2022 6:39 pm by කිත්සිරි ද සිල්වා
» Should I Stick Around, or Should I Follow Others' Lead?
Tue Oct 11, 2022 9:07 am by කිත්සිරි ද සිල්වා